القائمة الرئيسية

الصفحات

نصائح للبيع بإحترافية في مجال التجارة الإلكترونية - عشوائيات

 

نصائح للبيع بإحترافية في مجال التجارة الإلكترونية - عشوائيات

مش اول ما عملت موقع او بيدج للبيع على اي ابليكيشن هيجيلك اوردرات، انت لازم تبقى ماشي صح الأول عشان تحقق ده، وعشان كدة هنقولك على نصايح مهمة جداً لازم تتبعها :

  • فكر وكأنك العميل

 (كاتي ميليسيا) خبيرة التجارة الإلكترونية والمهتمة بفئات المنتجات من نضارات شمسية وساعات واللي بتشتغل فيهم بنظام الدروبشيبينج بتقول إنك ممكن تحتاج تدرب نفسك على التفكير بطريقة المستهلك، عشان مش مهم اللي بتفضله، ولكن الأهم اللي يفضله العميل، ولازم يكون عندك مخزون من اللي هتبيعه، تحسباً لعدم تراكم الأوردرات عليك، وبتوصي ميليسيا بإستخدام برامج المساعدة  زي Shopify .

  • دمج قنوات التسويق والتواصل

خلي البريد الإلكتروني ومواقع التواصل الإجتماعي الخاصة بيك متداخلة، يعتبر فرانك هتاتشيت مصدر مدهش للمعلومات لكل رواد الأعمال التجارية الجداد لفهم استراتيجيات نمو التجارة الإلكترونية، وهو صاحب شركة Online Dimes ونجاحاتها، وبيدير مجموعة ضخمة على فيس بوك تضم أكثر من 20 ألف شخص، بتناقش جميع جوانب التسويق الإلكتروني عبر الإنترنت، بما فيها، طريقة ربح الأموال من خلال تقديم منتجات مجانية.

وتوجهه في مجال التجارة الإلكترونية بينصح به أصحاب المشاريع الإلكترونية، عن طريق استهداف التسويق من خلال البريد الإلكتروني، وفيس بوك، لما يحصل ترابط بين كل من البريد الإلكتروني ومواقع التواصل الاجتماعي هتلاقي معدل تحويل أعلى، ففي حالة استهداف الزيارات عبر فيس بوك، لازم تضيف لينك لموقعك لتحويل الزوار دول للتعرف عليه.

بيقترح استخدام Connectio، واللي بيتيح لك تبقى إعلاناتك على Facebook أوتوماتيكية وبيشتغل على تحسينها.

  • تعلم من عملك

ريتشارد لازازيرا وهو العضو السابق في فريق جروث في شوبيفاي، وبيديرLemonade Stand، أحد أكثر الشركات شعبية في مجال التجارة الإلكترونية النهارده، وبيعلم رواد التجارة الإلكترونية الجداد من خلال برنامجه Build Launch Grow، إن التركيز لازم يكون على التعلم من العمل، فكل فشل هو خطوة للتعلم.

  • وضع التواصل مع العملاء بالبريد الإلكتروني في مرتبة عالية

  • اتعلمت سوزان برادلي صاحبة أحد المشاريع الرائدة في مجال التجارة الإلكترونية، إمكانية التوسع بالمشروعات من خلال متجرها Wee Squeak.
  • بتدعم استخدام البريد الإلكتروني لتحويل العملاء إلى موقعك/صفحتك، ويعتبر أسلوب جذب العملاء المحتملين من خلال البريد الإلكتروني أمر أساسي في استراتيجية جذب العملاء ولتعزيز قائمة بريدك الإلكتروني لازم تختار اللي يخليك توصل للعميل المثالي.
  • وبتنصح باستخدام Infusionsoft، وهي أداة التشغيل الآلي الرئيسية للشركات الصغيرة التي تتطلع إلى النمو.

استخدام نظام القمع

بيدير تيري أرسناولت عدد من مواقع التجارة الإلكترونية زي “ليف وود”، وعنده مجموعة على فيس بوك بتضم 10 آلاف متابع

أما دان داسيلفا، فهو رائد أعمال للتجارة الإلكترونية، وبيدير Ecom Dudes، وهي واحد من أفضل موارد التجارة الإلكترونية عبر الإنترنت النهارده، وقوّم الكتير من المتاجر الإلكترونية الخاصة بيه، وبيدرب أكثر من 4 آلاف طالب من خلال برامجه التعليمية

الإثنين بيقولوا، إن أحد أفضل موارد التجارة الإلكترونية عبر الإنترنت النهارده اتباع منهج القمع، معناه معرفة شخصية العميل ورسم مسار التحويل الخاص به بالضبط زي القمع، ومهم ترتقي بالقيمة الخاصة بيك وبمنتجك قبل بيعه، ولازم تعرف إن عدد قليل جداً من عملاءك هيشتروا من علامتك التجارية بعد أول مرة.

وبينصحوا بإستخدام Shoelace من شوبيفاي، وهي أداة بتعمل إعادة توجيه للإعلانات، ويمكن الإستعانة بـ TriFunnels كأداة للتخطيط وإنشاء مسارات تحويل سهلة.

  • خريطة لرحلة العملاء

لازم تحدد رحلة العميل، من اللحظة الأولى اللي بتقع فيها عينيه على المنتج، وحتى الرسالة اللي هتجيله عبر البريد الإلكتروني بعد إتمام عملية الشراء

  • بيع منتجك بطريقة فريدة

لازم على التاجر أن يستكشف الزاوية التي بيستخدمها لبيع منتجاته، فيحاول الوصول إلى طريقة بيع جديدة من نوعها من خلال التدوير على جمهور فريد من نوعه، وهو ما سينتج عنه في النهاية خفض تكاليف الإعلان عبر فيس بوك.

  • اعثر على المنتج المناسب للسوق المناسب

بيقول ديف هيرماسن وهو أحد مؤسسي ستور كوتش وهو برنامج يساعد الكثيرين على بدء متاجرهم الخاصة عبر الإنترنت، إنك لازم تدور وتلاقي المكان الرابح، يعني العثور على المنتج الرابح للسوق المناسب، و بيشير للتركيز على بيع القطع ذات القيمة والسعر المرتفع لكسب الكثير دون الحاجة لبيع الأكثر

  • خليك مطلع على كل ما هو جديد

سيباستيان جوميز هو أحد كبار خبراء التجارة الإلكترونية في العالم المتخصصين في الدروبشيبينج، ونصيحته الرئيسية هي إنك تبقى دائماً مطلع على كل ما هو جديد، فمتعملش  إعلان وتنسى تحسينه وتحديثه مع الوقت عشان توصل لنتايج أفضل في وقت أقل، بينصح   وهي آداة بترسل رسائل للجمهور اللي تفاعل مع الإعلانTrustMSG بإستخدام آداة

  • ركز في الفيس بوك على الفيديوهات

الفيديوهات معبرة أكتر عن الصور، عشان كدة لازم تدخلها في خطتك.

  • اختبر الإعلانات اللي بتجبر العملاء على الشراء

يعتبر أنتوني ماستيلون واحد من رواد التجارة الإلكترونية، اللي بيركزوا على إنشاء أدوات برمجية بتسهل حياة صاحب المتجر وبيدرب الآخرين على استخدام شوبيفاي من خلال مجموعة بيديرها على فيس بوك

ونصيحته الرئيسية لأي حد بيبيع أونلاين هي اختبار الإعلانات لمعرفة ايه منها يقدر يحث الناس على الشراء، يعني تخلي اعلاناتك مع متخصص، وقال كمان إن علاقة العملاء بمنتجاتك لو استمرت ده هيأدي لزيادة مبيعاتك واكتسابك للعملاء.

AbdElrahman Ali
AbdElrahman Ali
Hello! My name is Abdel Rahman Ali and I am currently a student at the Egyptian Faculty of Tourism and Hotels. With experience working as a barista in various brands, I have developed a passion for everything related to coffee. I have also received extensive training and certification in coffee and roasting techniques through Starbucks Global Academy. I am excited to continue pursuing my passion and applying my skills in the industry.

تعليقات